Quizzen met Kahoot! om de beginsituatie te kennen

Voorbereiding is alles maar hoe controleer je dit op een opbouwende manier? Door aan de slag te gaan met Kahoot!

Aan het begin van het labo moesten studenten zich via hun gsm aanmelden bij Kahoot! en de vragen van de quiz beantwoorden. Deze vragen hadden voornamelijk als doel om na te gaan of studenten voorbereid naar het labo kwamen dus enkele eenvoudige vragen zaten zeker in de vragenset.  Daarnaast werd er ook gekeken wie er reeds een stapje verder stond en de moeilijkere vragen kon beantwoorden.

Studenten vielen deze keer niet in slaap tijdens de inleidingsles. Er was direct een gezonde dosis competitie. Voor de winnaar lag er een joker te wachten die kon ingezet worden op de eindtoets. De verliezers kregen ook wat, zij konden het labo starten met een duidelijk zicht op wat zij reeds voldoende beheersen en wat zij blijkbaar nog niet onder de knie hebben. Tijdens de labosessie was er dan tijd om bij medestudenten of docent aan te kloppen om deze materie ook te beheersen op het einde van het labo. Extra voordeel was ook dat na elke vraag meteen het juiste antwoord geprojecteerd werd. Zo kreeg de docent meteen ook een moment om extra nadrukken te leggen op wat belangrijk is om te beheersen. Daarnaast legde de docent iets extra’s uit als bleek dat er weinig studenten de vraag juist hadden.

Fun gekoppeld aan leren! Studenten waren laaiend enthousiast! Het labo begon met een leuke noot. Docent en student hadden zicht op wat ze kunnen en dit zonder de klassieke toets aan de start van het labo. Voor herhaling vatbaar.

Studiegebied gezondheidszorg- Bachelor Biomedische laboratoriumtechnologie – Labo microbiologie

An Beckers en Charlotte Persijn