Voortbouwen op de leefwereld van studenten
Enkel als je weet wat leeft bij studenten kan je hierop voortbouwen én differentiëren. Vertrekken vanuit de leefwereld van de student helpt ook om het leereffect te vergroten, het is één van de pijlers uit het High Impact Learning model. Met mentimeter treed je snel binnen in de leefwereld van de student.
- Log in op je mentimeter account (meer info op digitaleren.be).
- Stel je vraag ‘Waaraan denk je bij …?’.
- Studenten nemen hun smartphone er bij en geven woorden in.
- Via de woordenwolk treed je binnen in de leefwereld van de student .
- Je kan ingaan op woorden en doorvragen naar de voorkennis.
Twee concrete voorbeelden uit de lessen ‘Terrein en beleid personeelswerk’. Studenten kregen de vraag waaraan ze denken bij het begrip ‘HRM’. Studenten noteerden via mentimeter volgende begrippen:

De docent vroeg door naar de studentenjobs die ze doen en de loonbrief die ze krijgen: Welke organisatie zorgt voor de loonbrief? Wat staat er op de loonbrief? Wat vind jij belangrijk als het gaat over loon?, etc. Het gesprek met studenten dat hierop volgde, ging over wetgeving, over de rol van een sociaal secretariaat, over extra-legale voordelen, over misbruik, transparantie, etc. Omdat studenten zelf werken en loon voor hen belangrijk is, heb je zo hun aandacht!
In een andere les vroegen we met welke organisaties studenten ‘sociaal ondernemen’ linken; organisaties als Colruyt, beschutte werkplaats, Torfs, Oxfam, de kringloopwinkel, Nike, etc. kwamen tevoorschijn in de woordwolk. Het gesprek met studenten dat hierop volgde, ging over de windmolens waarmee Colruyt energie opwekt, de kinderarbeid waarmee Nike negatief in de pers kwam, het mensgericht HR-beleid bij Torfs of het verschil tussen sociale economie en reguliere economie. Door in te spelen op wat studenten zelf aanbrengen, is de aandacht en interesse bij studenten groter.
De ervaring leert dat je je geplande lesinhoud kan koppelen aan wat bij studenten naar boven komt en dat daardoor de betrokkenheid zichtbaar groter is. Misschien is de volgorde van je les net iets anders dan gepland of had jij andere voorbeelden in gedachten. Stel je flexibel op en je zal zien dat het loont en dat er geleerd wordt!
Op basis van deze methodiek ontdek je waarmee studenten eerder wel of eerder niet vertrouwd zijn. Wat is volledig nieuw en ongekend? Ook daarop zal je moeten inzetten! Je kan bijvoorbeeld extra materiaal aanbieden rond deze topics, in de les of via Toledo. Is er een student die een domein bijzonder goed kent? Zet hem dan voor de klas en laat hem groeien. Zo gaat iedereen een stap vooruit!
Studiegebied sociaal-agogisch werk – Sociaal Werk – Terrein en beleid personeelswerk
Meer?
Activeer jouw lessen met Mentimeter
- Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A.& Segers, M. (2015) Bouwstenen voor High Impact Learning. Het leren van de toekomst in onderwijs en organisaties. Amsterdam: Boom Uitgevers, highimpactlearningthatlasts.com