Adaptief leerpad binnen Toledo voor eerstejaarstudenten

Studenten stromen in met een groot verschil in voorkennis. Ook voor het vak ‘Chemie’. Sommige studenten leerden in het middelbaar onderwijs over ‘chemisch evenwicht’ terwijl dit voor anderen helemaal nieuw is. Met een digitaal leerpad tracht de docent rekening te houden met deze verschillen. In onderstaand filmpje leer je meer over zijn aanpak.

 

Het doorlopen van het leerpad verving twee hoorcolleges en nam gemiddeld 8u tijd in voor de studenten. Dit is een mooie verhouding want in vorige jaren werd van studenten naast de hoorcolleges nog verwacht dat ze thuis oefeningen deden. Nu werden deze onmiddellijk geïntegreerd in het leerpad.

Na het doorlopen van het leerpad werd een monitoraat en een werkcollege georganiseerd.

  • Het monitoraat was vraaggestuurd. Studenten vulden vooraf op een padlet in welke vragen ze nog hadden bij/ na het doorlopen van het leerpad.
  • In het werkcollege werkten de studenten samen met de docent aan verdiepende oefeningen. De docent gaf aan dat hierbij het begrip over ‘chemisch evenwicht’ opvallend beter was dan bij de studenten vorig jaar.

Meer?

  • Hoe wetenschappelijke formules digitaliseren? Dat kan via Wacom: leer meer hierover.
  • Digitale bordschema’s maken met Neo Smartpen: lees meer.
  • Meer ondersteuning om zelf een adaptief leerpad te maken? Op digitaleren.be vind je die.

Studiegebied gezondheidszorg- Bachelor Biomedische laboratoriumtechnologie – Chemie

Maarten Therry